Barefoot obuv: nejčastější mýty

Barefoot obuv není pouze nějakým módním výstřelkem několika posledních let. Jedná se druh obuvi, který skutečně může vyřešit mnoho zdravotních problémů. Přestože je barefoot trend u nás už poměrně známý, stále existuje mnoho mýtů spojených s problematikou barefoot. Ty nejčastější chceme v dnešním článku vyvrátit!

Mýtus: BAREFOOT NENÍ VHODNÁ NA DLOUHÉ CESTY

Jedním z častých mýtů je, že barefoot obuv není vhodná na dlouhé cesty. Ujasněme si nejprve, na jakém povrchu je barefoot pro použití nejlepší. Nejideálnějším povrchem pro chůzi/běh v barefoot je ten přírodní. Tedy nejlépe měkké podloží. Ve městě je využijete také, ale doporučuje se obuv střídat.

Pokud si noha na barefoot již zvykla, není problém ani častější nošení ve městě i po asfaltu.

Není výjimkou, že potkáte lidi, kteří na barefoot nedají dopustit ani při turistice. Mnoho lidí šlo například Svatojakubskou pouť v barefoot a byli spokojeni. Někteří šli Portugalskou cestu a jiní například Norte. Existují i lidé, kteří se vydali v barefoot na Pacific Crest Trail (cesta z Mexika do Kanady). Na osobní zkušenost ze Svatojakubské a Portugalské cesty jsme se zeptali paní Elišky.

„V roce 2013 jsme šli s mužem ve fivefingers (speciální prstové boty, pozn. red.) Camino Aragones a Frances až do Finisterry, skoro 1000km. Užili jsme si to. Muž měl dokonce jen ten model na běhání, já měla ty terénní vibram,” tvrdí.

Na druhé pouti po Portugalské cestě v roce 2016 jsem je střídala se sandály. Terén mi nevadil v podstatě žádný. Ani asfalt nebyl problém. Lesní a travnaté cesty byly samozřejmě příjemnější. I ve vodě a dešti to šlo, navíc „prsťáky“ rychle schnou,” vypráví Eliška.

Člověk změní styl chůze a je ostražitější, nedupe na patu, zapojuje správné svaly. Náročnější byly úseky s ostrými kameny. Ale my jsme si to užili. Mně se díky změně chůze a barefoot botám úplně nově vytvarovaly nohy, krásně se posilnily a uzdravily, dokonce se objevila klenba – pohřešovaná ortopedy od dětství. Jinak se rozšířila v části pod prsty, do té doby jsem ani neuměla prsty odtáhnout od sebe a zúžila se v kotníku. Také mi přestaly zarůstat nehty na palcích. Za mě super. Nedovedu si to představit ujít v těžkých pohorkách, to vedro a puchýře. Já neměla snad ani jeden. Ale do velkých hor bych samozřejmě zvážila, minimálně oporu pro kotník,” popisuje výhody barefoot bot a dodává: Bosé chůzi zdar!”

Mýtus: CHŮZE V BAREFOOT JE BOLESTIVÁ

Každý člověk vnímá změny velmi individuálně. Proto i přechod z tradiční obuvi na barefoot může trvat různě dlouhou dobu. Záleží na kondici chodidla, vrozené biometrice nohou a těla, způsobu pohybu, věku a váze. Chůze v barefoot vyžaduje trénink. Starejte se o své nohy – masírujte je, také posilujte nohy například cvičením na Bosu, zkoušejte dřepy na celých chodidlech. Občas se projděte i úplně bosí. A hlavně na sebe nespěchejte.

Mýtus: BAREFOOT PODPORUJE PLOCHOU NOHU

Příčinou vzniku problému s plochým chodidlem je především špatná péče o nohy v době vývoje a růstu a nesprávné obouvání. V dospělosti má vliv na vznik ploché nohy přetěžování a nezdravá módní obuv. Naopak v barefoot obuvi není noha fixovaná a má prostor pro přirozený pohyb a vývoj.

Během chůze dochází ke stimulaci chodidla. Skrz tyto vjemy dostává mozek informaci k řízení pohybu. Dostatečný prostor v obuvi umožňuje aktivovat svaly na plosce nohy. Odraz nohy jde aktivně přes palec a těžiště se tak posune dopředu. Takto se zapojují vnitřní svalstvo a stabilizátory kloubů.

Mýtus: BAREFOOT NEPOSKYTUJE NOZE SPRÁVNOU OPORU

Příčinou bolestí dolních končetin při používání barefoot, ať už v podobě napětí ve svalu nebo následné křeče, je nesprávné užívání bot. Barefoot simuluje bosou chůzi a vyžaduje tak úplně jiný typ pohybu, než na který jsme zvyklí z běžné obuvi. Přirozeně došlapujeme na špičku a střední část chodidla, která působí jako tlumič nárazů. Barefoot posiluje chodidla a svaly nohy a také se celkově zlepšuje držení těla. Kromě toho dopomáhá k vývoji vnímání povrchů a zdokonaluje došlap.

Důležitým aspektem pro výběr barefoot je velikost boty. Barefoot mají tenkou podrážku, ale také dostatečnou šířku, protože respektují  vrozený tvar nohy a prsty se v botech pohybují přirozeně.

Pravdou však je, že barefoot obuv není vhodná pro všechny. Pokud se potýkáte s nějakými problémy s pohybovým ústrojím, měli byste nošení barefoot bot konzultovat se svým ortopodem.

Mýtus: NOHY NEJSOU V SUCHU

Existuje několik druhů barefoot. Nejsou to jen sandále, ale také tenisky či trackové boty. Boty z vodoodpudivé látky udrží vaše nohy v suchu a teple.

Pokud s barefoot začínáte, při výběru správné obuvi se zaměřte nejen na styl, ale také na materiál. Důležitá je také podrážka. Ta přesto, že je tenká, může být velmi odolná. Další výhodou tohoto typu obuvi je rychlé schnutí v případě promoknutí.

Názor lékaře Tomáše Dědiče

Hlavní inciátor byla moje žena Lucie Dědičová, která je instruktorkou pilates, zdravého posilování a port de bras a patří k nadšencům tzv. zdravého pohybu. Nyní ji nejvíce inspiruje fyzioterapeutický přístup k tělu. Asi před rokem se začala více zajímat o chodidla, jejich význam při cvičení a běžném pohybu, potažmo při chůzi. Když mi o tom říkala, tak já jsem nad tím jen mávnul rukou a řekl jsem si, k čemu to tak může být dobré. Nicméně pak jsme se dostali k barefoot botám a začali se více o tento koncept zajímat.

Zanedlouho jsem si koupil svoje první barefoot boty. První dny jsem měl pocit, že mne pálí chodidla a že si nějak víc uvědomuji teplotu podlahy. Následně jsem přesvědčil i ženu, aby si je také koupila. Zanedlouho jsme tomuto trendu nějak propadli celá rodina a barefoot boty jsme pořídili i dětem.
MUDr. Tomáš Dědič

Jaký je váš názor na barefoot obuv z pohledu lékaře?

Jelikož jsem nejen manžel a táta od rodiny, ale i dětský lékař, zjistil jsem, že řada mých malých pacientů má problémy s plochými nohami či vpáčenými kotníky. Nyní už vím nebo začínám vědět, že i já mohu dětem pomoct. Při preventivních prohlídkách se snažím hovořit s rodiči o problematice plochých nohou. O tom jakou obuv by měli volit. Například že boty, které nosí jejich dítě nejsou úplně vhodné, že existují barefoot boty. Pokud by nechtěli investovat do barefoot bot, tak že existuje možnost posilování svalů chodidla, že v létě by měli nechat svoje děti chodit bez bot a maximálně zvyšovali citlivost svých chodidel.

Nelíbí se mi, dovolte mi říct, zpátečnický pohled na problematiku plochých nohou, a to vložit do své obuvi super tvrdou ortopedickou vložku a zázraku děj se. Byl bych moc rád, kdyby se pohled na tuto problematiku změnil či alespoň nebyl jednostranný.

Další názory erudovaných osob na vseobarefoot.cz.

Fotografie: Tadai Barefoot

Sháníte barefoot obuv?

Prozkoumejte nabídku barefoot obuvi na Atelier.cz.

Podívat se co nabízí značka Tadai