handmade podnikání

Handmade – luxusní nákupy nebo trend změny nákupního chování?

Handmade podnikání v České republice má svoji dlouholetou historii. Již od dob, kdy naši předci vyráběli v domácích podmínkách, kdy byl nedostatek peněz hnací silou lidové tvořivosti až po tradiční řemesla jako modrotisk, která se drží dodnes, se i v tom nejzapadlejším koutě českých luhů a hájů vyrábí a tvoří. V době, kdy se spousta z nás nabažila spotřebního způsobu života a hledáme harmonii sami se sebou i s přírodou, hledáme možnosti, jak vyskočit z rozjetého vlaku a zpomalit život. Módní vlna slow fashion je toho důkazem. Přemýšlíme o tom, kdo vyrobil náš svetr, kolik vody a chemie bylo použito na vyrobení nových odřených džín a zda peníze, které za produkt utratíme, pomáhají rozevírat nůžky mezi chudými a bohatými. A tak vyrážíme do ulic na fashion markety, učíme se vyrábět věci vlastními silami ve sdílených dílnách, případně se učíme žít s málem.

Není tedy divu, že vzkříšení zapomenutých řemesel je na pořadu dne a s tím se na trhu objevují nejrůznější handmade výrobky. Kožené peněženky, látkové kabelky, lněné košile, ručně šité kožené boty a mnoho dalších výrobků s vysokou přidanou hodnotou a životností. Čím dál více lidí zajímá, pokud produkt pochází a zda vydrží dostatečně dlouho. Pak se vyplatí si připlatit. S vědomím, že zakoupený produkt pomáhá živit rodiny a podporuje místní ekonomiku, se cílová skupina lidí zaměřených na handmade výrobky rozšiřuje. Z luxusního nákupu se tak stává upřednostňovaná forma nákupu. Pomalu a plíživě. Nelze sice předpokládat, že by větší část populace naučené vyhledávat slevy zvolila vyšší cenu, ale o tom to není. Důležité je vědět, kdo je zákazník. Ty druhé nemá cenu přemlouvat.

Vyplatí se handmade podnikání?

Handmade je jednoduše trendy a bude ještě více. Z malých dílniček v bytě se stávají malé garážové manufaktury, nabírají posily a vznikají nové rodinné podniky, které mají u nás v Česku bohatou a ceněnou historii. Otázkou však zůstává, zda se vyplatí do handmade podnikání pustit plnou parou vpřed. Přeci jen konkurence roste a cílová skupina není nevyčerpatelná. Investice do značky, marketingu, prodejních nástrojů, výroby a tak dále jsou nezanedbatelné a zdaleka ne každý uspěje. Ale i o tom je podnikání. Handmade podnikání se jednoznačně vyplatí za předpokladu, že je na trhu dostatečná poptávka po vybraném sortimentu a vstupní laťka pro konkurenci je větší než triviální nákup modelovací hmoty.

Jinými slovy je nutné něco skutečně umět a navíc mít obchodního ducha, případě mít odvahu svěřit se do rukou profesionálů, kteří pomohou ukázat směr, ušetřit peníze za drahé chyby a nepotřebné investice.

Marketing je drahý, ale nutný

I ten nejlepší výrobek potřebuje najít svého zákazníka. Vyrábíte perfektní věci, ale váš obchodní výkon je tristní? Pak se jednoduše obraťte na marketingovou agenturu nebo ověřeného konzultanta. Mnoho handmade prodejců se velmi lehko nechá zlákat k tlačítku “propagovat” nebo si vybere expresní reklamní kampaň bez nutnosti něco nastavovat a pak se diví, že se jim investice do reklamy nevrací. Samotná inzerce je totiž až poslední krok a jak všichni dobře víme, věci šité horkou jehlou nemusí být to pravé. Pokud chcete brát své handmade podnikání vážně a prodávat s takovým ziskem, který vám umožní pokračovat, pak je nutná strategie. Jenže jak strategii nastavit?

Využijte rostoucího trhu

Ačkoliv s rostoucí poptávkou plynule roste i nabídka a zajetá konkurence vám může dělat vrásky na čele, nezoufejte. Kolem handmade podnikatelů se totiž utváří i nová sorta podpůrných služeb, které drobné podnikání usnadňují. Nakupující mají na výběr mnoho platforem, kde handmade zboží koupit a vy tak můžete nabízet jeden produkt na větším počtu míst, což zvyšuje šance na úspěšný prodej a rozvoj podnikání. Aby bylo možné udržet podnikání organizované, je vhodné věnovat pozornost nástrojům, které rozvoj handmade podnikání podporují. Jedná se o nejrůznější účetní software online, nástroje pro správu sociálních sítí, inventory management, systémy pro správu styku se zákazníkem (CRM) a další. Hledáte tipy na nejlepší nástroje? Napište si o radu. Rádi pro vás připravíme přehled těch nejlepších.

Marketing pro handmade podnikání je rovněž něco, čemu se ne každý chce nebo může naplno věnovat. Proto na internetu můžete najít nabídky handmade konzultantů všeho druhu. Nepodlehněte však první nabídce e-booku ke stažení. Často jsou jen shrnutím dávno známých věcí a nepomohou vám s tím nejdůležitějším, tedy skutečnou prací. Najděte si někoho, kdo bude ochoten přiložit ruku k dílu, i kdyby to mělo být jen pár hodin týdně.

Že nevíte jak začít? Pak vás možná zaujme služba Atelier Premium.
Náš tým marketingových specialistů je připraven stát se součástí vašeho podnikání.