optimalizace pro vyhledávače

Jak na SEO pro handmade podnikatele

Pustili jste se do handmade podnikání, založili vlastní značku, spustili e-shop a nyní přemýšlíte o tom, jak na web přivést návštěvníky, kteří se stanou spokojenými zákazníky? Vítejte v klubu!
Boj o zákazníky je tvrdý nejen na poli internetu, ale rovněž i ve fyzickém světě. Tedy například, když si rezervujete stánek na fashion marketu a hned vedle si svůj stánek rozloží prodejce s obdobným sortimentem. Kdo z koho? Zvítězí ten se strategií prodat levněji nebo ten, který podrží cenu a do hry se vrhne spíše s prezentací kvality, příběhu a zákaznickým servisem? Stejně tak tomu je i na internetu a je po popravdě celkem běžné, že zákazník uteče k sousedovi. A možná se tak stane ještě dříve, než váš potenciální zákazník vůbec objeví v pomyslných dveřích. Spousta prodejců totiž ve skutečnosti má lepší výchozí pozici, než vy. Pak přichází na řadu investice do lepšího místa na marketu, nebo chcete-li placená inzerce a optimalizace pro vyhledávače.

Optimalizace pro vyhledávače je nutnost, nikoliv výhoda

Dnes už dělá optimalizaci pro vyhledávače téměř každý, aniž by o tom věděl. Především samotné platformy, které se používají pro prezentaci a prodej výrobků, jsou často na SEO dobře připraveny a prodejcům celou věc jen usnadňují. I přesto je dobré brát v potaz, že se optimalizace pro vyhledávače neudělá sama a ti, kteří to vědí, čerpají výhody z lepších pozic ve vyhledávání. To jim samo o sobě sice může přinést vyšší pozice ve vyhledávání, ale nikoliv zákazníky. Cesta od návštěvníka  k zákazníkovi je dlouhá a trnitá. Jak už však víme, štěstí přeje připraveným.

SEO – pomalá cesta k dlouhodobým výsledkům

Optimalizace pro vyhledávače je dlouhodobý a nákladný proces. Konzumuje poměrně velké množství prostředků a opravdu znatelné výsledky, zvláště pokud máte novou doménu, se začnou projevovat až kolem jednoho léta stáří domény v případě, že budete SEO dělat poctivě. Samozřejmě, dílčí výsledky se projeví rychleji. V závislosti na konkurenci v oboru však musíte počítat se skutečností, že optimalizace pro vyhledávače nemusí být kýženým zdrojem tolik potřebných objednávek.

Pokud například vyrábíte kabelky, připravte se na velmi tvrdou konkurenci nejen od handmade výrobců, ale také od velkých hráčů. Kdo však nehraje, nevyhraje.

Kde má SEO své místo?

SEO funguje nejlépe tehdy, když člověk hledá informace. Vyhledávače jsou stavěny pro hledání informací. Při hledání produktových kategorií nebo konkrétních produktů dávají vyhledávače přednost placeným výsledkům vyhledávání a prostor pro neplacené výsledky se výrazně zužuje. Na nejlepších místech se tak zobrazují inzerenti, až poté má šanci neplacený výsledek ve vyhledávání. Nejvyšší proklikovost přitom logicky mají první tři výsledky, poté proklikovost (CTR) strmě klesá. Strmý pokles je nejzřetelnější u vyhledávacích dotazů obsahujících jedno slovo. Pokud je dotaz delší, proklikovost klesá pomaleji. To je mimo jiné důvod, proč je důležité věnovat se například kvalitním popiskům produktů.pozice ve vyhledávačích

Jiná situace je například u návodů či inspirací. Pokud bychom se vrátili k příkladu kabelek, je možné napsat článek “Jak vybrat správnou kabelku” a získat tam mnohem vyšší šanci, že váš web navštíví ideální zákazník i přes neplacený výsledek ve vyhledávání. Mnohem pravděpodobněji se nový web zobrazí výše na delší dotaz, než na dotaz „kabelky“.

SEO pro handmade značku – vyplatí se?

Pokud se pouštíte do optimalizace pro vyhledávače, zaměřte se na produktové kategorie, nikoliv na optimalizaci webu na vaši značku. Ačkoliv postupně bude růst počet vyhledávání odpovídajících znění vaší značky, musíte brát stále na vědomí, že lidé hledají především produkty. Značku lidé hledají až v momentě, kdy ji znají a vybavují si ji. Pro lepší a okamžitou dohledatelnost samotné značky často stačí profil na Facebooku či brandová reklama ve vyhledávání. Dříve nebo později SEO zafunguje i na vyhledávací dotazy spojené s vaší značkou. Smysl zaměřit se na brand dává v momentě, kdy je brandem vaše občanské jméno a existují i jiné osoby, které své jméno používají jako brand nebo jsou známější než vy sami.

Mám vlastní e-shop a to mi stačí.

SEO se skládá ze dvou částí. Je to on-site SEO a off-site SEO. Zatímco on-site optimalizace probíhá na samotném webu úpravou obsahu a technických parametrů, off-site SEO je o budování zmínek a autoritativních zpětných odkazů. Zcela nový internetový obchod si v SEO polepší tehdy, pokud využije možnosti zobrazení na již zavedených internetových doménách. Může se jednat o profily na sociálních sítích, ale také na tržištích jako je Atelier.cz. Pokud si můžete dovolit investovat do nákupu zpětných odkazů, pak vás bude zajímat například portál Placla.cz, kde na základě vaší poptávky narazíte na velice solidní nabídku umístění vašeho článku. Publikování článků se zpětnými odkazy na doménách s vysokou autoritou razantně urychlíte celou SEO optimalizaci. 

Kde začít?

Asi nejdůležitější je nejdříve získat potřebné informace. Pokud nevíte kde jste, těžko se dostanete z bodu A do bodu B. Proto je důležité začít průzkumem. S průzkumem vám pomůže velice zdařilý český nástroj Collabim. Díky Collabimu můžete najít nejen inspiraci o tom, co lidé vlastně hledají, ale rovněž můžete najít i své největší konkurenty, sledovat jejich vlastní pozice a učit se od nich tak dlouho, než je předběhnete. Pokud si nebudete s Collabimem vědět rady, stačí se obrátit na naše konzultanty Atelier Premium, ke kterým máte přístup v rámci členství.