Jak vypadá perfektní produktová fotografie

Produktových fotografií vidíme dnes a denně spoustu. Těch opravdu kvalitních a dobře provedených je už poskrovnu. Málokdo si uvědomuje, že v dnešní éře online nakupování je obrázek či fotografie jedním z nejdůležitějších faktorů, podle kterého se zákazník rozhoduje, zda si daný výrobek koupí či ne. Pojďme se podívat na to, jak by měla perfektní produktová fotografie vypadat, a na co se zaměřit.

Jednobarevné pozadí bez rušivých prvků

Základem každé produktové fotografie je pozadí. Není třeba fotit produkt před bílým plátnem, i když se jedná zřejmě o jednu z nejlepších variant, stačí se vyvarovat příliš křiklavého nebo mnohobarevného pozadí. Pozadí nesmí odvádět pozornost od samotného produktu. Proto je prostředí plné rušivých elementů nevhodné. Celistvé, chcete-li jednolité, pozadí je vždy lepší.

Pozor však na splývání barev. Červené tričko na červeném pozadí? Špatně. Přece jen chceme danou věc prodat. Produkt by měl být z tohoto důvodu od pozadí vizuálně ‘oddělen’, například využitím kontrastních barev, jako je černá a bílá, nebo nízkou hloubkou ostrosti, díky které vznikne rozmazané pozadí. Produkt tak nesplyne s pozadí a stane se dominantním objektem fotografie. Vše ostatní by mělo pouze dokreslovat scénu. Ne vždy je nutné fotit předmět před plátnem. Produkt může být zasazen do autentického, přirozeného prostředí.  Vždy bychom však měli myslet na to, zda je předmět stále hlavním motivem fotografie.

Přiměřené množství světla

Produktová fotografie je specifickým odvětvím, při kterém bychom se měli snažit co možná nejreálněji zobrazit fotografovaný objekt. Scéna by neměla být přesvětlená, ale ani příliš tmavá. Nejideálnější je fotografování za denního světla, jehož barevná teplota se pohybuje okolo 5500 kelvinů. Jelikož se snažíme zachytit předmět co nejdůvěryhodněji, je třeba si také dávat pozor na množství kontrastu a jasu. Post proces je samozřejmě povolen, ale pouze v míře vhodné pro toto fotografické odvětví.

Reálné zobrazení produktů

Kvalita produktové fotografie se nehodnotí podle množství použitých barevných filtrů a post-procesových nástrojů. Perfektního výsledku dosáhnete bez fotomontáží, retuší a přidávání neexistujících prvků. Pokud máte k dispozici pouze jednu fotografii (což nebývá zvykem), zvolte fotografii celého produktu. Ve většině případech můžete využít více než jednu fotografii. Můžete se tak zaměřit na zajímavé či důležité detaily, které dokreslí produkt.

Vkusné i zajímavé zpracování

I obyčejná produktová fotografie se dá vyfotit originálně a zajímavě. Nenechte se však unést až moc velkou dávkou kreativity a držte se stále v realitě. Potřebujete vyfotit ručně šité oblečení? Vytáhněte modelku ven mimo ateliér. Boty budou vypadat vždy lépe na noze a co takhle barevné šperky focené na šedém kameni? Experimentujte, zkoušejte, ale nezapomeňte na to, že produkt má na fotografii vždy hlavní slovo. Nudné a obyčejné produktové fotografie zákazník tak trochu očekává. Zaujměte jeho oko něčím netradičním a získejte pozornost během prvních pár sekund. Vyplatí se to.

I s fotografiemi zboží se dá vyhrát, mějte však vždy na paměti, že jejich hlavní funkcí je informovat. Tak ať to nepřeženete.

V článku byly použity fotografie těchto prodejců: Josef Vöros – Ateliér Kosíř, Petr Sklenář – Pera Sklenář, Eva Čermáková, Alena Charvátová, Botanicoola a Lim Art.