LeDa s labutí: Proces tvorby je velké dobrodružství s nepředvídatelným výsledkem

Svou tvorbou se snaží vrátit umění denní potřebě. Díky výrobkům značky LeDa s labutí si můžete oblékat obrazy, které zdobí nejen ženy ale také muže. Hedvábí Lenku Dohnalíkovou uchvátilo způsoby zpracování a půvabem. Původně chtěla jít studovat Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, nakonec zvolila jinou cestu. Dnes se k malířství vrací. Svůj tvůrčí styl charakterizuje jako poetický realismus. Přečtěte si, co je potřeba při práci s hedvábím i to, jaký názor má tvůrkyně hedvábných barevných šátků a kravat na současný problém tzv. rychlého nakupování. 

Co znamená název vaší značky?

Spojení Lédy s labutí v názvu mé značky symbolizuje nerozlučnou dvojici, stejně jako žena a šátek, nadčasový módní doplněk, který umocňuje kouzlo její osobnosti. Nebo též dvojici šátek a hedvábí, protože tento jedinečný materiál je pro výrobu šátku ideální.

Měla jste ke kreativní činnosti blízko i v dětství? 

Odmala mě bavilo malovat. Zvláště koně a psi byli mou specialitou. Chodila jsem do výtvarky na základní uměleckou školu. Kreslila jsem vše, co jsem kolem sebe viděla a z prázdnin jsem kamarádkám psala ilustrované dopisy. Uvažovala jsem i o UMPRUM, na kterou jsem se připravovala, ale nakonec jsem se rozhodla pro jinou profesi.

Jaký obor vás na UMPRUM zaujal? A proč jste se nakonec rozhodla jinak? Nelitujete toho dnes?

Na UMPRUM jsem chtěla studovat malbu nebo ilustraci a grafiku. Všichni mě odrazovali, že je malá šance na uplatnění, tak jsem to z praktických důvodů vzdala. Dnes toho nelituji, naučila jsem se jiné věci a k výtvarnu se teď přece vracím.

Jaké profesi jste dala přednost?

Rozhodla jsem se studovat přírodovědeckou fakultu, protože biologie mě bavila. Mým povoláním se stala antropologie, což se posléze ukázalo stejně „nepraktické“ jako malířství. 

Jak jste se dostala k malování na hedvábí? 

Myslím, že mě k tomu přivedl nápad na dárek mé kamarádce a jejímu manželovi: vytvořit jim kravatu a šátek. Tak jsem to zkusila a chytlo mě to tak, že jsem začala malovat další šátky.

Jak dlouho se této činnosti věnujete?

Poprvé jsem se setkala s malbou na hedvábí krátce po vysoké škole ještě v Brně, odkud pocházím. Po přestěhování do Prahy jsem měla štěstí a potkala majitelku butiku specializovaného na malované hedvábí, s kterou jsem začala spolupracovat a své výrobky v obchodě prodávat. Obchod bohužel zanikl a já se kvůli náročné profesi přestala této činnosti věnovat. Tato přestávka trvala zhruba deset let a nyní se k malování vracím a navazuji tam, kde jsem přestala. Oprašuji starší vzory a vymýšlím nové. Znovu se nechám obklopovat barvami a hedvábím.

Jak byste charakterizovala svůj tvůrčí styl?

Mou přirozeností je vyjadřovat se obrazy, ne slovy, proto je pro mě obtížné nějak verbálně charakterizovat můj tvůrčí styl. Nazvala bych ho nejspíše poetický realismus, neboť se snažím zachycovat prvky z běžně viděné reality, které jsou svým způsobem krásné a poetické. 

„Chci se vrátit k ruční výrobě, která nikdy nemůže zahlcovat trh, ale má punc jedinečnosti. Pokouším se vrátit umění denní potřebě, aby se každá žena mohla zdobit originálem, který jí sluší, a vychutnávat kvalitu. Je to úplně jiný pocit.“

Proč zrovna hedvábí? Co vás na hedvábí přitahuje?

Jako malá jsem měla ráda moruše. Moje máma v dětství chovala bource morušového. Tohle podvědomé ovlivnění z minulosti předurčilo, že materiál, po kterém sáhnu při své tvorbě, bude hedvábí. Okamžitě mě uchvátilo možnostmi zpracování a svým půvabem.

V čem je malování na textil jiné než na papír?

V něčem je malování na hedvábí podobné, protože často používám rozpíjení a slévání, které připomíná akvarel, což je technika, kterou maluji na papír. Pokud používám na hedvábí konturu, podobá se spíše kresbě, kterou pak „vybarvuji“. Práce s každým materiálem vyžaduje především jeho poznání. I když si už myslím, že techniku nějak ovládám, dokáže mě pořád překvapovat v dobrém i zlém. Je to stále dobrodružství, jako každá tvorba.

Co je nejdůležitější při práci s hedvábím? 

Trpělivost a zároveň rychlost. Inspirace i rutina. Zručnost i náhoda. Dobré světlo.

Jakou techniku používáte?

Malba na hedvábí je pro mě stejná jako obraz. Maluji proto štětcem na hedvábí napnuté na rámu – někdy s využitím kontury, jindy bez ní. Kontura zabezpečí, aby se barvy neslévaly. Dá se ale také využívat efektů rozpíjení, které vytvářejí různé obrazce. V tomto případě se hedvábí chová podobně jako akvarel a proces tvorby je velké dobrodružství s nepředvídatelným výsledkem. I při snaze namalovat šátek s podobným motivem nikdy nelze udělat přesnou kopii, každý šátek je originál. Vždy se budou nepatrně lišit, tak jako objekty v přírodě.

Zaměřujete se na šátky, šály a kravaty. Plánujete v budoucnu i jiné ručně malované oblečení? 

Ráda bych malovala i oblečení, ale nejsem švadlena, a tudíž si oděvy sama neušiji a hotové hedvábné oděvy u nás nejsou k dispozici. Hedvábné oděvy jsou pro mě známkou ušlechtilosti a pokud by byly navíc i ručně malované, bylo by to opravdové umění.

Přemýšlela jste někdy o dovozu takového oblečení třeba ze zahraničí?

Zatím jsem dovoz šatů ze zahraničí nezvažovala. Upřednostňuji, když se materiál zpracovává lokálně, proto bych pátrala spíše po možnostech na našem trhu.

Kde sháníte textil pro vaší tvorbu? 

Mám své prověřené dodavatele hedvábí. Vyrábím z polotovarů již hotových šátků, šál a kravat dané velikosti. Tyto jsou většinou vyrobeny z hedvábí Ponge 5, což je nejjemnější druh. Líbí se mi svou jemností, lehkostí až éterickou. 

To znamená, že se rozlišuje více druhů hedvábí? 

Existuje mnoho druhů hedvábí. Je to neobyčejně variabilní tkanina, ze které mohou být vyrobena i pevná saka. Tím je například Buret. Některé druhy hedvábí jsou obecně známé, jako krepdešín (Crepe de Chine), dupion, satén a další.

Liší se technika a tvůrčí proces při práci s šátky a při malování na kravaty? 

Technika je v podstatě stejná. Kravata je takový šátek v malém, jen není tak jemná. Dělám kravaty s výraznými vzory, které jsou pro někoho dost extravagantní. Některé vzory z šátků by pro muže byly možná moc „dívčí“. Také plánuji sladěnou dvojici kravaty a šátku se stejným nebo podobným vzorem pro pár. Což je připomínkou mých začátků.

A co takhle malovaný porcelán a podobné produkty? Neláká vás malba na jiné materiály, než je textil?

Upřímně řečeno, mohu malovat na cokoliv, ale hedvábí a obecně přírodní textilie mi učarovaly. Na malovaném textilu se mi líbí, že si člověk může vlastně oblékat obrazy.

Připravujete si motiv předem, nebo malujete z hlavy přímo na hedvábí?

K některým, zvláště složitějším motivům kreslených konturou, si dělám předem nákresy. Jiné, především ty abstraktní akvarelové, tvořím rovnou. Musím mít ale základní představu v hlavě, která se případně v průběhu tvorby rozvíjí a mění.

Tvoříte také na zakázku / na přání?

Na přání zákazníka tvořím velmi ráda, protože vždy chci, aby mu daný šátek přesně zapadl do šatníku, vyjadřoval jeho vkus a osobnost.

Jak v takovém případě probíhá vaše tvorba? Co vše potřebujete od zákazníka vědět, abyste vytvořila produkt, který si přeje? 

Většinou mě zajímají oblíbené barvy, styl oblékání, a také jestli má nějaká specifické přání. Je důležité dozvědět se co nejvíce, abych mohla vystihnout a zachytit představu. Poté vytvořím několik návrhů, ze kterých si zákazník vybere.

Dokáže ještě někdo, v době umělých materiálů, skutečně ocenit krásu a funkčnost přírodních tkanin?

Pevně věřím tomu, že právě nastává návrat k přírodě obecně, přírodní tkaniny nevyjímaje. Lidé si začínají vážit věcí, které mají delší trvanlivost než jednorázové použití a zamýšlejí se i nad tím, co si oblékají.

Jak pečovat o hedvábí, aby vydrželo co nejdéle?

Péče o hedvábí není náročná. Protože je přírodní, má rádo také přírodní péči, tedy nejlépe mýdlové prací prostředky a žádnou chemii. Nepotřebuje žádné aviváže, je hebké a jemné přirozeně. Mám šátky, které běžně nosím třeba deset let, a vypadají pořád téměř stejně.

Odhalte krásy značky LeDa

Hedvábné šátky i kravaty na Atelier.cz

Prozkoumejte tržiště

Co vás inspiruje? Kde hledáte inspiraci pro motivy? Co vám pomáhá tvořit?

Inspirace je všude kolem. Spíše nestíhám motivy zachycovat. Prvotní nápady musí uzrát v jasnou představu, kterou pak zkusím realizovat. K tvorbě potřebuji pohodu a klid. Zároveň je to nejlepší způsob relaxace, protože plné soustředění odvede myšlenky od všeho rušivého. Pak zažívám naplno tady a teď, jen s barvami a hedvábím.

Co pro vás znamená kreativita? 

Naše kreativita je obrazem jedné z vlastností Božích. Stvořitel je Tvůrce a my ve svých životech také máme něco vytvářet, obecně řečeno. Komu je dáno umělecké nadání, má se stát tvůrcem v této oblasti. Já tedy uskutečňuji své obdarování. Používám ho, pracuji s ním, a tím jsem vlastně v kontaktu s původním zdrojem.

Jak vypadá váš tvůrčí prostor? Máte svůj pracovní koutek, ateliér či dílnu?

Ke své tvorbě nepotřebuji mnoho místa. V podstatě jen prostor na rám, do kterého vypnu hedvábí. 

Věnujete se tvorbě profesionálně, nebo je to pouze váš koníček vedle zaměstnání?

Zatím je tvorba spíše koníčkem, ale byla bych ráda, aby se mi stala povoláním, protože práce má bavit a naplňovat.

Odhalte krásy značky LeDa

Hedvábné šátky i kravaty na Atelier.cz

Prozkoumejte tržiště

Jaký máte názor na současný trend tzv. rychlého nakupování? Lidé se honí za slevami, nedbá se na kvalitu a podobně. Vnímáte to například jako problém dnešní doby?

Je to problém, který souvisí s konzumismem současné doby. Lidé chtějí stále nové věci, uměle se vytváří nové trendy. Tomu je přizpůsobena i kvalita výrobků, které se neopravují a mají značně omezenou trvanlivost. Osobně preferuji věci, které něco vydrží. Když už si něco vyberu, chci daný výrobek používat a těšit se z něj co nejdéle. 

Zároveň si ale myslím, že mnoho lidí čím dál tím častěji preferuje lokální tvůrce a designéry před masovou výrobou a chtějí produkty s příběhem. Vnímáte něco podobného ve své tvorbě?

Setkávám se s tím hlavně, když lidé vidí mé výrobky naživo.  Vnímají, že jde o jedinečné kousky, které běžně nepořídí. Je na nich vidět ruční práce, což vyzařuje úplně jinou energií. Zároveň osobní kontakt s autorem a výrobek na zakázku dodává věcem charakter výjimečnosti. Mít boty od svého ševce, kabelku ze své dílny a šátek ze svého ateliéru – to je úplně jiný pocit. Žádná globální značka ho nenahradí.

Plánujete v nejbližší době nějaké novinky ve vaší nabídce?

Novinky přibývají tak nějak postupně. Nyní jsem zařadila i svou volnou tvorbu malby akvarelem, což je trochu jiná oblast, ale myslím, že s malbou na hedvábí spřízněná. Plánuji trochu odlehčenější malbu i na jiný textil, jako jsou bavlněná trička. Samozřejmě přibudou další motivy na šátky a šály, aby byla nabídka co nejpestřejší.

Jezdíte prodávat na trhy, jarmarky, poutě a další podobné akce?

Přímý prodej na trzích jsem ještě nevyzkoušela. Ale plánuji se do toho taky pustit, protože mě zajímá právě přímý kontakt se zákazníky. A mám zkušenost, že internetová prezentace nenahradí setkání se šátky takzvaně naživo, kdy je můžete vidět a dotknout se jich. 

Co děláte ve volném čase, když zrovna netvoříte?

Mám především kulturní zájmy, jsem knihomol a cinefil. 

Jak jste narazila na Atelier.cz? Proč jste se rozhodla jej vyzkoušet?

Prohlížela jsem si weby zabývající se handmade tvorbou. Atelier mi připadal svěží a jedinečný. Vyhovovala mi jeho otevřenost, vstřícnost.