SEO a handmade podnikání

SEO pro handmade podnikání

Když se umělec nebo řemeslník pustí do marketingu svépomocí, dříve nebo později narazí na velkou spoustu cizích termínů a z umělce či řemeslníka se začne stávat markeťák ať už chce nebo ne. Dnešní svět poskytuje spoustu svobod – především menší tvůrci při propagaci vlastní značky často spoléhají jednoduše sami na sebe nebo na někoho blízkého.
To samo o sobě není vůbec problém, koneckonců proč toho nevyužít, když to lze?

Skloubit dohromady výrobu, ekonomii provozu, marketing a do toho ještě osobní život je však velmi tvrdý oříšek. O to důležitější je dělat věci dobře a příliš nechybovat. Chyby nás stojí nejen čas a peníze, ale také energii a čím dál více důležitou pozornost.

Jedním z cizích termínů, na které dříve nebo později na cestě markeťáka narazíte, je SEO.

Optimalizace pro vyhledávače, zkráceně SEO z anglického termínu “Search Engine Optimization”, je kapitola sama pro sebe. Zkráceně se dá říci, že SEO pomáhá lidem najít vaši značku a produkty pomocí metod generujících organickou, tedy přirozenou a neplacenou návštěvnost z vyhledávačů.

Organický traffic plynoucí například z výsledků neplaceného vyhledávání bývá kromě jiných médií pilířem návštěvnosti každého webu. Pomaleji startuje, ale funguje i tehdy, pokud utnete rozpočet na placené zdroje návštěvnosti.

Proč je SEO pro handmade marketing tak důležité?

Opravdu velmi vysoké procento nákupů přichází z vyhledávačů, když lidé hledají konkrétní produkt. Ačkoliv vyhledávače na prvních místech umisťují zpravidla své placené reklamní pozice nabízené například v rámci PLA kampaní, organické výsledky ve vyhledávání mají ve vyhledávačích stále své místo a nic nenaznačuje tomu, že by se to mělo v brzké době změnit.

Optimalizace pro vyhledávače znamená přípravu obsahu v takové formě, která pomáhá vyhledávačům správně rozpoznat obsah webu a jeho potenciální přínos čtenáři. Čím lepší SEO, tím větší šance na vyšší pozice ve vyhledávání. Děláme však SEO pro vysoké pozice? Nikoliv. SEO děláme především pro to, aby nás našli ti správní lidé ve správný čas.

Ačkoliv je optimalizace pro vyhledávače tématem pro mnoho knih a léta studia, existují některá základní pravidla, která vám pomohou nejen zvýšit dohledatelnost vaší značky, ale rovněž mohou razantně zvýšit četnost prodejů.

3 základní tipy jak na SEO pro handmade

Promyšlené názvy a popisky produktů

Představte si, že prodáváte například ručně šité kabelky. Máte svoji jedinečnou produktovou řadu a každý produkt z této řady má své jméno, třeba Lilie. Jak by podle vás měl vypadat název produktu?

Ačkoliv je název produktu Lilie jistě poutavý a reflektuje například barvy a texturu této krásné rostliny, samotné jméno Lilie nemá vypovídající hodnotu o podstatě produktu a dohledatelnost takového produktu bude mizivá. Lidé totiž nehledají Lilii, ale ručně šitou kabelku. Pokud v názvu a popisu produktu neuvedete hlavní vyhledávací frázi, pak vaši kabelku s největší pravděpodobností nikdo nekoupí, protože ji jednoduše nenajde.

Přestože může jednoslovný název vypadat elegantně, berte na vědomí jeho sníženou funkčnost. Pokud máte více než jeden prodejní kanál, pak si můžete dovolit prezentovat svoji produktovou řadu exklusivním způsobem například na vlastním e-shopu, zatímco jinde budete dávat důraz na dohledatelnost.

Strategie Long Tail využívá tzv. Paretovo pravidlo, které říká, že 20 % návštěvnosti webu z vyhledávačů generují velmi populární klíčová slova, ale zbylých 80 % návštěvnosti z vyhledávání tvoří velmi specifická slova a fráze s nízkou mírou popularity.

V našem případě s kabelkou je tím velmi populárním klíčovým slovem “kabelka”. Zbylých 80% návštěvnosti však tvoří klíčová slova jako “ručně šitá kabelka”, “handmade kabelka české výroby”, “kabelky s květinovým motivem” a podobně. Konkrétní vyhledávací dotazy mají většinou mezi 3 a 5 slovy. Snižuje se návštěvnost a s ní také konkurence i obtížnost dosažení vysokých pozic ve vyhledávání. Nezapomeňte podobné vyhledávací fráze zmínit v nadpisu i popisu produktu, lehkých variací téhož se nemusíte obávat.

Ukázka četnosti vyhledávacích dotazů na konkrétní klíčová slova ve službě Collabim

Vhodné vyhledávací fráze můžete najít například pomocí českého nástroje Collabim. Můžete také využít služeb Atelier Premium, kdy se vám bude věnovat jeden z našich marketingových specialistů.

Buďte vidět i jinde

Je jistě dobrý pocit prodávat své výrobky jen a pouze, tzn. exkluzivně, na jednom místě. Často to bývá vlastní e-shop ve spojení třeba s instagramovým profilem, který slouží jako hlásná trouba a umožňuje značce být vidět. Menší dohledatelnost však s prestiží nemá nic společného. Prezentace produktů na dalších kanálech je kriticky důležitá. Čím více zmínek o vaší značce, tím lépe pro její hodnotu.

I když jsou sociální sítě skvělým prostorem pro zviditelnění a marketing, z pohledu optimalizace pro vyhledávače už to taková sláva není. Samozřejmě, profily na populárních sociálních sítích se do výsledků ve vyhledávání dostanou, příspěvky samotné však velmi zřídka nebo spíše nikdy. S počtem postů na sociálních sítích by to ani nebylo dost dobře možné. Má proto smysl uvažovat o možnostech, kde svoji značku prezentovat. Kromě vlastní prezence na jiných doménách tato činnost přináší i další benefit v podobě zmínek značky a cenných zpětných odkazů posilujících autoritu vaší domény.

Vzdělávejte se v online marketingu

Co je to sakra za doporučení? Inu, pravda je taková, že ne všechno je zlato, co se třpytí. Nepřeberné množství marketérů i nemarketérů vám bude nabízet své služby, nehledě na zkušenost v tom či onom oboru. Online marketing se může zdát jako jednoduchá věc, stačí přece občas postnout nějakou tu fotku, nebo si udělat e-shop prostě to rozjet. Dříve tomu tak bylo. Dnes už to tolik neplatí.

Internet se stal velkou obchodní galerií, kterou denně prochází jen v Česku miliony návštěvníků a právě vaše sdělení musí být nejen viděno, ale také vnímáno, akceptováno a následně následováno akcí. A to už chce hromadu znalostí, zkušeností a dalších zdrojů. Vzdělání formou četby, absolvování smysluplných online marketingových kurzů a experimentování jsou ty správné způsoby, jak se naučit v online marketingu chodit. Čím lépe budete disciplínu ovládat, tím lépe budete vybírat subdodavatele, kteří se o online marketing vašeho handmade podnikání dobře postarají a vy se můžete soustředit na tvorbu a strategické řízení. Nakonec jste to vy, kdo vytváří produkt. Nejen nápady, ale i vlastníma rukama. A to chce čas, který ostatní aktivity dokážou velmi snadno ukrátit.

S vlastními znalostmi a zkušenostmi se můžete kvalifikovaně rozhodovat a alespoň do nějaké míry mít pod kontrolou práci subdodavatelů v oblasti online marketingu. Pokud jde konkrétně o SEO, pak brzy zjistíte, že nemá smysl registrovat se do všech možných adresářů, mnohem horších SEO lišt či odkazových farem, nebo se pokoušet jít proti gigantům a podvádět pomocí black hat SEO taktik. Špatné SEO má krátké nohy.

Je naopak jednodušší jít podle pravidel a všeobecně platných doporučení.

Kdy se mi investice do SEO začne vracet?

Nutno říct, že návratnost investic do SEO je dlouhodobá záležitost a závisí hned na několika faktorech – od stupně zavedení značky přes zkušenosti v oboru, specifičnost produktové kategorie až po dostupné investiční prostředky.

Zatímco prorazit například v oboru originálních triček je pro novou značku doslova heroický výkon s vysokými investičními náklady a nejistou návratností, specifické kategorie s nižším konkurenčním tlakem jsou na tom o poznání lépe. Pro všechny případy však platí, že optimalizace pro vyhledávače přináší dlouhodobý užitek. Na váš e-shop sice nepřivede enormní množství zákazníků za jednu noc, dokáže však přinášet čím dál větší počet dobře cílené a kvalitní návštěvnosti po dlouhé měsíce i roky a to bez dalších nákladů na reklamu.

SEO je ideálním společníkem pro placenou reklamu, která naopak dokáže přilákat návštěvnost přes noc a poskytne tak rychle vodu na pomyslný marketingový mlýn. Bez vody se totiž nemele. V tomto ohledu se dá v pozitivním slova smyslu použít pořekadlo: Kdo seje vítr, sklízí bouři.

Jak jste na tom s optimalizací pro vyhledávače vy?

Svůj vlastní SEO průzkum si můžete udělat například pomocí velmi šikovného českého nástroje Collabim, který vám umožní analyzovat vaše současné pozice ve vyhledávání a nabídne i mnoho dalšího, včetně srovnání s konkurencí. Collabim nabízí širokou škálu možností, jak se v SEO něco přiučit svépomocí.

  • Když člověk hledá vaši kategorii produktů, jdete vidět ve vyhledávání dostatečně vysoko a kvalitně?
  • Pomocí Google Analytics můžete snadno zjistit, kolik návštěvnosti vám plyne z vyhledávačů a jak daný typ návštěvnosti plní cíle vašeho webu.
  • Pokud již máte vlastní e-shop a o SEO už uvažujete delší dobu, pak vás jistě napadlo vyzkoušet některý z nástrojů pro technickou SEO analýzu. Ta sama o sobě poskytuje data, která je však nutné správně interpretovat a vyhodnotit. V tom vám nejlépe pomůže SEO expert.
  • Máte profil na Atelier.cz? Pak můžete vyzkoušet službu Kurátor obsahu, která vám kromě jiného poskytne užitečná data o SEO pro vaše handmade podnikání. Pokud nechcete nic platit, nezoufejte. Optimalizace pro vyhledávače je pro nás prioritou a vám stačí vytvořit si zdarma účet prodejce.

Ukázka typické stránky s výsledky vyhledávání